Ik ben een gepassioneerde hater van grind.
Mijn ouders hadden het vroeger ook. Daar lag het nog netjes in een dikke laag op stabilize met gaatjes, zodat het regenwater de grond in kon. Maar na een aantal jaren zat dat vol met aangewaaid zand en gecomposteerde bladeren. Prima omstandigheden voor allerlei onkruiden.
We hebben toen een deel van onze vakantie grind mogen weghalen, het vuil eruit spoelen, en dan terug kieperen.
Ik haat grind.
Hier ligt het ook. Slecht gelegd. Niet eens worteldoek eronder. Geen boord. Dus eindeloos onkruid wieden en/of branden. En massa's grind in de perken ernaast. Ik heb me erbij neergelegd dat zelfs als de paden netjes worden, ik de rest van mijn leven ook grind zal moeten 'wieden' in de perken.
Heb ik al gezegd dat ik grind haat?
Mijn dierbare eega vindt het mooi. We zijn het eens geworden dat grind mag op de oprit en dat boomschors mag op de paadjes.
Oorspronkelijk wilde ik stapstenen met daarrond lage bodembedekkers, maar stapstenen voor in totaal een 100m tuinpad kosten meer dan ik dacht.
Allicht wordt het mettertijd een mengeling: stapstenen aan de voorkant, boomschors voor de rest.